top of page

Jak wybrać test statystyczny? Praktyczny przewodnik do analiz statystycznych

Zdjęcie autora: Marta RokosaMarta Rokosa

Wybór odpowiedniego testu statystycznego jest jednym z kluczowych kroków każdej analizy danych. Niewłaściwy wybór może prowadzić do błędnych wniosków, a tym samym do poważnych konsekwencji w badaniach naukowych, analizach rynkowych czy podejmowaniu decyzji biznesowych. Wyobraź sobie, że pracujesz nad badaniem, w którym chcesz sprawdzić, czy nowa metoda nauczania matematyki poprawia wyniki uczniów. Masz zebrane dane, ale co dalej? Czy powinieneś użyć testu t-studenta, analizy wariancji, a może testu chi-kwadrat? Odpowiedź zależy od wielu czynników: rodzaju danych, liczby porównywanych grup, a nawet od tego, czy dane mają rozkłady normalne.

Mężczyzna stojący przed drogowskazem, wskazującym różne testy statystyczne.
Jaki test statystyczny wybrać?

Kryteria wyboru testu statystycznego

Na samym początku musisz określić jakie dane analizujesz, czyli dopasować odpowiednie kryteria. Najważniejsze kryteria doboru testu statystycznego, to: rodzaj danych, liczba analizowanych grup, zależność lub niezależność grup, spełnianie założeń testów parametrycznych czy występowanie obserwacji odstających.


  1. Rodzaj danych

Pierwszym krokiem przy wyborze testu statystycznego jest określenie rodzaju danych. Zmienne nominalne (kategoryczne) to takie, które można przypisać do kategorii i nie można wskazać, która z nich jest większa lub mniejsza, np. płeć lub kolor oczu. Zmienne porządkowe mają określoną kolejność, ale różnice między wartościami nie muszą być równe, np. oceny w skali Likerta (od zdecydowanie się nie zgadzam, do zdecydowanie się zgadzam), częstotliwości (od codziennie do nigdy) lub poziom (wysoki, przeciętny, niski). Zmienne ilościowe są mierzalne i mogą być zarówno dyskretne (liczba studentów) jak i ciągłe (waga, wzrost).


  1. Liczba porównywanych grup

Wybór testu zależy również od liczby grup, które chcesz porównać. Inne testy stosuje się do porównania dwóch grup (np. test t-studenta, test U Manna-Whitneya, współczynnik korelacji), a inne do więcej niż dwóch (np. ANOVA, test H Kruskala-Wallisa, analiza regresji).

Zależność czy niezależność próbek

Istotnym aspektem jest to, czy próbki są zależne (powiązane, np. pomiary tych samych osób przed i po eksperymencie, pomiar tych samych cech u tych samych osób, ale w różnym czasie) czy niezależne (różne grupy osób, różne cechy/pytania). To kryterium wpływa na dobór odpowiedniego testu.


  1. Spełnienie założeń testów parametrycznych

Testy parametryczne, takie jak test t-studenta, współczynnik korelacji r Pearsona czy ANOVA, wymagają spełnienia określonych założeń, np. normalności rozkładu danych i jednorodności wariancji. Gdy te założenia nie są spełnione, należy rozważyć testy nieparametryczne, np. test U Manna-Whitneya, współczynnik korelacji rho Spearmana czy test H Kruskala-Wallisa.


  1. Założenia badawcze

Sam wybór metody statystycznej w dużej mierze zależy również od założeń badawczych wynikających bezpośrednio z przyjętych problemów/hipotez badawczych. Hipotezy bowiem jasno wskazują, czy mamy na celu porównanie grup czy ocenę związku między nimi. Więcej o hipotezach badawczych napisaliśmy w artykule: Hipotezy badawcze - 5 najpopularniejszych rodzajów


Algorytm wyboru testu statystycznego

Wyboru odpowiedniego testu statystycznego można na podstawie prostego algorytmu odpowiadając na kilka pytań. Pierwszym pytaniem jakie należy sobie zbadać to czy chcemy porównać ze sobą grupy czy sprawdzić, czy istnieje między nimi związek. Poniżej prezentujemy uproszczony algorytm wyboru testu statystycznego. Przechodź przez kolejne węzły udzielając odpowiedzi na pytania w kolorowych kwadratach, aż dojdziesz do odpowiedniego testu statystycznego.


Drzewo decyzyjne prezentujące kolejne kroki w wybirze odpowiedniego testu statystycznego.
Kolejne kroki w wyborze odpowiedniego testu statystycznego. Prezentowane drzewo decyzyjne powstało przy wykorzystaniu aplikacji Lucidspark

Polecamy również uproszczony algorytm służący do wyboru testu statystycznego na stronie naukowiec.org: Wybór testu statystycznego


Przegląd najpopularniejszych testów statystycznych


  1. Testy dla dwóch grup


Test t-Studenta dla prób niezależnych – test parametryczny stosowany, gdy chcemy porównać średnie wyników w dwóch niezależnych grupach. Na przykład, jeśli ankieta bada satysfakcję z pracy wśród pracowników dwóch różnych firm, test t-Studenta pozwoli ocenić, czy różnica w średnich poziomach satysfakcji między tymi firmami jest statystycznie istotna. Aby zastosować ten test, dane muszą spełniać założenie normalności rozkładu w każdej z grup oraz równości wariancji.


Test U Manna-Whitneya - nieparametryczna alternatywa dla testu t-Studenta dla prób niezależnych. Jest stosowany, gdy dane nie spełniają założenia normalności. Przykładowo, jeśli badamy czas spędzany na mediach społecznościowych przez studentów z dwóch różnych uczelni, a dane mają silne odstępstwa od rozkładu normalnego, test U Manna-Whitneya pozwoli ocenić, czy istnieje istotna różnica między tymi grupami.


Test t-Studenta dla prób zależnych – test parametryczny, który porównuje średnie w dwóch pomiarach pochodzących od tych samych uczestników. Przykładowo, jeśli ankieta mierzy poziom stresu pracowników przed i po wdrożeniu programu wsparcia psychologicznego, ten test pomoże określić, czy zmiana poziomu stresu jest istotna. Zakłada normalność rozkładu różnic pomiędzy pomiarami.


Test Wilcoxona – nieparametryczny odpowiednik testu t-Studenta dla prób zależnych. Stosowany jest w sytuacjach, gdy dane nie spełniają założeń normalności, na przykład przy ocenie poziomu satysfakcji klientów przed i po wprowadzeniu zmian w obsłudze klienta, jeśli rozkład ocen jest asymetryczny.


Współczynnik korelacji r Pearsona – parametryczna miara siły i kierunku liniowej zależności między dwiema zmiennymi ilościowymi. W ankiecie może posłużyć do oceny zależności między wiekiem respondentów a liczbą godzin spędzanych w pracy. Zakłada normalność rozkładów obu zmiennych, ilościowy charakter zmiennych i liniową zależność między nimi. Bardzo wrażliwy na występowanie obserwacji odstających.


Współczynnik korelacji rho Spearmana – nieparametryczny odpowiednik korelacji Pearsona, stosowany, gdy zmienne są porządkowe lub nie spełniają założenia normalności. Na przykład, badając zależność między poziomem wykształcenia a zadowoleniem z życia w ankiecie, można zastosować korelację Spearmana, jeśli dane są uporządkowane, ale nie mają rozkładu normalnego.


Więcej o porównaniu współczynników korelacji r i rho napisaliśmy w artykule: Różnica między współczynnikiem korelacji Pearsona a Spearmana: kiedy ich używać?


  1. Testy dla więcej niż dwóch grup


Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA) – parametryczna metoda porównywania średnich między więcej niż dwiema grupami. W ankiecie można jej użyć do porównania poziomu zadowolenia z pracy wśród pracowników trzech różnych działów firmy. Założenia to normalność rozkładu w każdej grupie oraz homogeniczność wariancji.


Test Kruskala-Wallisa – nieparametryczna alternatywa dla ANOVA, stosowana, gdy dane nie spełniają założeń parametrycznych. Może być użyta w badaniu różnic w poziomie zaangażowania pracowników w różnych oddziałach firmy, jeśli dane nie posiadają rozkładów normalnych.


Analiza regresji – metoda pozwalająca na badanie związku między zmienną zależną a jedną lub więcej zmiennymi niezależnymi. W ankiecie można jej użyć do przewidywania poziomu satysfakcji z życia na podstawie dochodu i liczby godzin pracy. Zakłada liniową zależność, brak współliniowości oraz homoscedastyczność.


Analiza mediacji – metoda badająca, czy związek między dwiema zmiennymi wyjaśniony jest przez trzecią zmienną, nazywaną mediatorem. Na przykład w ankiecie można sprawdzić, czy wpływ poziomu wykształcenia na dochód jest pośredniczony przez liczbę przepracowanych godzin.


Analiza moderacji – metoda sprawdzająca, czy siła lub kierunek związku między dwiema zmiennymi zależy od trzeciej zmiennej, zwanej moderatorem. W ankiecie można użyć tej analizy do zbadania czy związek między stresem w pracy a satysfakcją z życia zależy od otrzymywanego wsparcia społecznego.


  1. Testy dla zmiennych jakościowych (nominalnych, kategorialnych)


Test chi-kwadrat - nieparametryczny test stosowany do analizy zależności między dwiema zmiennymi jakościowymi. W ankiecie można go wykorzystać do oceny, czy płeć respondentów wiąże się z wyborem określonej odpowiedzi w pytaniu wielokrotnego wyboru. Więcej o teście Chi-kwadrat i tabelach krzyżowych napisaliśmy tu: Statystyka chi-kwadrat – tajemnica tabel krzyżowych i liczb, które zmieniają świat nauki!


Test Fishera - alternatywa dla testu chi-kwadrat stosowana przy małych liczebnościach próbek. Na przykład, jeśli w ankiecie tylko kilka osób odpowiedziało na pytanie o preferowaną metodę nauki, test Fishera pozwoli ocenić zależność między odpowiedziami a innymi zmiennymi jakościowymi.


Najczęstsze błędy przy wyborze testów statystycznych


Niedopasowanie testu statystycznego do rodzaju danych

Jednym z najczęstszych błędów jest ignorowanie rodzaju danych. Dane nominalne, takie jak płeć czy kolor, wymagają testów odpowiednich dla zmiennych jakościowych, podczas gdy dane ciągłe, jak wzrost czy temperatura, są analizowane testami parametrycznymi. Błędne przypisanie testu do rodzaju danych może prowadzić do niewłaściwych wniosków.


Nieuwzględnianie założeń testu

Każdy test statystyczny wymaga spełnienia określonych warunków, takich jak normalność rozkładu danych, homogeniczność wariancji czy liniowa zależność między zmiennymi. Pomijanie tego etapu może skutkować błędnymi wynikami. Kolejnym problemem jest stosowanie testów parametrycznych do danych, które nie posiadają rozkładów normalnych, co często prowadzi do nieprawidłowych wniosków. W takich przypadkach konieczne jest użycie testów nieparametrycznych.


Wybór testu ze względu na pożądany wynik

Zdarza się również, że badacze dobierają test ze względu na pożądany wynik, co jest poważnym naruszeniem rzetelności analizy. Wybór testu powinien być dokonany jeszcze przed rozpoczęciem analizy, opierając się na charakterystyce danych i założeniach badawczych. Błędne jest również stosowanie testów przeznaczonych do innej liczby grup lub próbek, niż wynika to z projektu badania. Innym problemem jest pomijanie mocy statystycznej testu, co może prowadzić do niewykrycia istniejących efektów z powodu zbyt małej próby.


Błędy w interpretacji wyników testu statystycznego

Ostatnim, ale równie istotnym błędem, jest błędna interpretacja wyników. Istotność statystyczna nie jest równoznaczna z istotnością praktyczną, a sama wartość p nie powinna być jedynym wskaźnikiem w procesie podejmowania decyzji. Ważnym wskaźnikiem jest chociażby wskaźnik siły efektu. Świadomość tych błędów i unikanie ich pozwala na prowadzenie wiarygodnych badań i formułowanie trafnych wniosków.


A teraz coś dla studentów – jak ułatwić sobie analizę danych?

Ankiety to podstawa większości prac dyplomowych. Jeśli chcecie sprawdzić, czy odpowiedzi w Waszej ankiecie mają sens, musicie nauczyć się analizować dane. Tu z pomocą przychodzi nasz e-book: Tworzenie ankiet w Formularzach Google i analiza danych w Excelu. Dzięki niemu dowiecie się, jak szybko przygotować ankiety i przeprowadzić analizę zgromadzonych wyników. E-book jest dostępny w naszym sklepie – zajrzyjcie, bo to inwestycja, która zwróci się przy każdej pracy naukowej!

Analiza statystyczna wyników badania ankietowego
Analiza statystyczna wyników badania ankietowego

 
 
 

Comentarios


bottom of page